lundi 30 août 2010

Test!

Nu mina vänner har jag testat. Efter kommentar nedan till annannans inlägg tänkte jag att jag mâste gâ in och kontrollera en sak. Har nyligen skickat efter genom bokus.com nâgra böcker (ad libris skickar inte till Frankrike) - och skulle jag lägga exempelvis följande order:
- den amerikanska flickan
- jag skulle vara din hund (om jag osv)
- skynda att älska
- kafka pâ stranden
(dvs tvâ halvtunna och tvâ halvtjocka)
sâ skulle det kosta 298 kr. Fyra pocket => 129 kr i porto och 169 i bokkostnad.

Jämfört med vad det kostade Bengt att skicka sina tvâ till mig (180?) sâ är det alltsâ billigare att köpa direkt.

3 kostar 257 - dâ det är samma portokostnad.
2 kostar 162 - 76 kr i portokostnad (men alltsâ fortsatt billigare än enbart det porto Bengt betalade).
1 kostar 116 - fortsatt 76 kr i porto.

Sâââ. Jag föreslâr följande. De som ev. i framtiden "ska" skicka böcker till mig - kolla först upp portokostnaden. Hamnar vi pâ ungefär som ovan nämnda, hör av er till mig sâ jag ev. kan stoppa er (och istället köpa dem...). Främjar ej träden (!) men författarna - och fâr mig att lägga ut summan och  inte ni.

Verkar det vara ett vettigt upplägg? (Jag känner mig lite allmänt trâkig för jag tycker samtidigt den här pocketcirkeln är väldigt trevlig sâ det vore synd att ge upp redan nu... Men samtidigt lite skamsen, âter, dâ jag hittills inte lagt ut en krona men fâtt dyra kuvert hem i brevlâdan...).

I väntan pâ detta ska jag genast skriva upp fler böcker i högerspalten...

4 commentaires:

  1. Under 2.50 euro för att skicka en bok från mig i Porto till Charlie i Paris.

    Jag kan skicka halva mitt bibliotek till er...

    RépondreSupprimer
  2. Fantastiskt! Och jag funderade just pâ en sak... När vi skickar paket för butiken utomlands sâ frâgar de ofta om det "eventuellt är böcker i paketet". Med underton: det finns specialpris för det. Detta mâste undersökas närmre! Trevlig helg!

    RépondreSupprimer
  3. Yes, det har sagts av Book Crossers här i Portugal att det finns ett lägre pris för bokpaket. Då måste man lämna kuvertet öppningsbart, vilket brukar vara oförenligt med mina återvinningskuvert, så jag har inte brytt mig om att undersöka vidare.

    RépondreSupprimer
  4. Posten i Luxemburg har just ändrat sina portosatser; dyrare brev, billigare paket. Om det finns särskilda priser för böcker vet jag inte.

    RépondreSupprimer